GO

De bedoeling van uw kunstgebit is dat het de functies, die uw eigen tanden en kiezen hadden, zo goed mogelijk overneemt. Tanden en kiezen zijn erg belangrijk bij het kauwen en spreken, maar ook voor uw uiterlijk, de eerste aanblik.

Pijn
Wanneer u een nieuw kunstgebit heeft, zult u merken dat dit niet meteen echt lekker zit. Het is nieuw, maar vooral anders en daar moet u beslist aan wennen. Een nieuw kunstgebit kan in het begin pijnlijk zijn. U kunt het gevoel hebben dat uw gebit op sommige plaatsen te strak zit en daardoor kunnen zogenaamde drukplaatsen ontstaan. Door kleine en eenvoudige correcties van het kunstgebit kan uw tandarts deze pijn wegnemen. Vijl of schuur echter nooit zelf aan uw kunstgebit!

Voor een goed resultaat is het belangrijk dat u het nieuwe kunstgebit inhoudt en dat u per direct probeert ermee te praten en te eten. Als u pijn heeft, moet u naar de tandarts teruggaan. Indien u vanwege de pijn of de onwennigheid toch heeft besloten het kunstgebit uit te doen, doe het dan minstens een halve dag voor u naar de tandarts gaat weer in. Anders kan de tandarts niet alle pijnlijke plekken herkennen.
Prothese
Schoonmaken

Het is ontzettend belangrijk uw kunstgebit na elke maaltijd goed schoon te maken. Etensresten kunt u het beste verwijderen met een speciale protheseborstel, water en zeep. Bedenk dat een schoon kunstgebit altijd schoon aanvoelt. Als het verwijderen van aanslag met een borstel en zeep u niet lukt, gebruik dan een speciaal voor het kunstgebit geschikt reinigingsmiddel. Goede reinigingsmiddelen voor een kuntgebit zijn in elke drogisterij of apotheek te koop. Let op: gebruik liever geen bruismiddelen!

Niet alleen uw kunstgebit moet worden schoongemaakt, maar ook het slijmvlies van de kaken waar het kunstgebit op rust. Masseer minstens een keer per dag het slijmvlies met een zachte tandenborstel. Besteed daarbij extra aandacht aan het gehemelte. U kunt hierbij het beste gewone tandpasta gebruiken. Wanneer u het kunstgebit of slijmvlies niet goed reinigt, kunnen er vervelende ontstekingen van het slijmvlies ontstaan.

Hulpmiddelen
Er zijn allerlei kleefpasta's, poeders en ´voeringen´op de markt om een kunstgebit meer houvast te geven. Deze middelen zijn eigenlijk allemaal noodoplossingen. De oorzaak van het probleem wordt hiermee echter niet weggenomen. Als uw kunstgebit los gaat zitten, is het het verstandigst om naar uw tandarts te gaan.
De tandarts ziet meestal direct wat er aan de hand is en kan u het beste advies geven.

Controle
Om pijn te voorkomen en om loszitten van het kunstgebit tijdig te kunnen constateren, is het aan te bevelen minstens een keer per twee jaar naar de tandarts te gaan voor controle. Het is verstandig dit advies op te volgen, ook als u geen klachten of problemen heeft

Bel mij terug